Skip to content

Carina Berg i all ära men Cia Berg rå!?

3 november, 2011

Igår hade Berg flyttar in premiär. Fina, charmiga Carina Berg. Hon ligger på min topp två lista över folk jag skulle vilja vara. (Tuva Novotny finns med på den listan också). Carina Berg har synts i alla möjliga sammanhang ganska länge nu. Och enda sen hon började höras i Morgonpasset har jag inte kunnat sluta tänka på: Vad hände med Cia Berg? Det var som att i samma veva som Carina Berg klev fram, så försvann Cia Berg. Därför tänkte jag nu bjuda på mina minnen av denna kvinna:

Mina minnen av Cia Berg går tillbaka till slutet av 80, början av 90-talet när hon var programledare för ungdoms-TV (på den tiden det gjordes i Växjö tänker jag mig). Jag minns henne med ett stort, härligt, brunt lockigt hår och en riktigt fet räls, tandställning. Ganska länge hade hon ett topplisteprogram men jag kommer ihåg henne från ett ungdomsprogram som påminde ganska mycket om SVT:s Bobster. Lite skönt eftermiddagshäng med några kids i studion. Mitt starkaste minne är när det en gång bjöds på mumsmums. Cia Berg tog en rejäl tugga så att man kunde se hela rälsen som glimrade i hennes mun. Sen tar den minnesbilden slut tyvärr. Räls och mumsmums-skum.

Mitt andra minne av Cia Berg var när hon dök upp med bandet Whale i Sen kväll med Luuk. Jag tror Whale var ett rätt creddigt band. Henrik Schyffert, gitarristen, ville nog väldigt gärna det. De gjorde en låt tillsammans med Bus 75 eller Dianne Wiston från Addis Black Widow. Och det jag minns från det här framträdandet har egentligen inte med Cia Berg att göra. Mer än att när jag såg henne tänkte jag ”Nämen, det är ju hon som åt mumsmums med räls”. Nä, det som fastnade på näthinnan var två guppande bröst. Jättekonstigt. Men jag minns att jag tyckte Dianne Wiston var lite läskig och att hon var så skicklig på att få brösten att åka upp och ner väldigt fort. Till min glädje hittade jag det på youtube. Och hallå. Så mycket guppar inte brösten som jag minns det:

Eller hur? Hur som. Cia Berg. Efter lite research så vet jag att hon i somras gjorde ett program på P4 tillsammans med Martina Haag. Och att hon idag heter Cia Soro och bor på Sardinien och har en bokhandel, enligt Wikipedia. Låter ganska mysigt.

Kommentera

